Actualment les tecnologies digitals estan presents en el dia
a dia dels vostres fills, que les veuen com a eines d’ús habitual. En
l’adolescència, quan el grup i els amics són tan importants, les tecnologies
els permeten mantenir-se en contacte amb els companys i establir-hi relacions
que no es donarien d'una altra manera.
Generalment els joves, coincidint amb l’inici de l’educació
secundària obligatòria, disposen de telèfon mòbil propi.
És fonamental que
pacteu amb ells unes normes d’utilització i els eduqueu en el seu ús
responsable.
A nivell educatiu, les tecnologies han obert camí cap a
noves maneres d’aprendre, d’accedir a la informació i de compartir coneixements
que els poden facilitar el treball escolar, tant individual com cooperatiu. En
cas que necessitin utilitzar Internet per a alguna tasca escolar, reforceu les
orientacions que els donen els docents a l’aula.
Darrerament es parla dels adolescents com a joves
multitasca, referint-se a la capacitat que tenen per fer diverses tasques
tecnològiques simultàniament (xatejar alhora que naveguen per Internet,
escoltar música tot jugant amb l’ordinador, etc.). Cal remarcar que aquesta
capacitat no es pot aplicar a l’hora de fer tasques que requereixen un alt grau
de concentració, com és el cas de l’estudi.
Convé que sapigueu que aspectes com la immediatesa i la
facilitat d’ús de les tecnologies, o la possibilitat d’accedir a temes que els
interessen, poden ocasionar que els joves en facin un ús excessiu. Aquest fet
pot donar lloc a l’ aïllament, sedentarisme per manca d'activitat física,
disminució del rendiment escolar o addicció a les tecnologies.
Per aquest motiu és important que en el seu temps lliure els
vostres fills també facin altres activitats d’oci en entitats de lleure o
associacions, que participin en esplais, que facin esport, teatre o activitats
culturals.
Malauradament, les tecnologies han donat lloc a males
pràctiques com és el cas del ciberassetjament, ciberbullying en anglès. L’alta
capacitat de difusió i la permanència en el temps de la informació publicada en
les xarxes socials on es dóna aquest fenomen el fa especialment perillós.
S’afegeix el fet que a alguns adolescents els costa entendre que el que fan en
el món virtual té conseqüències en el món real.
En relació a les xarxes socials, tingueu present que la
majoria dels països europeus tenen normatives que estableixen l'edat legal per
obrir un perfil als catorze anys.
És convenient que assessoreu els vostres fills sobre els
riscos que es poden trobar navegant per Internet i com actuar en situacions
fraudulentes o d’altres que els incomodin o els violentin; per exemple, que els
robin dades personals i puguin suplantar la seva identitat, que un adult
contacti amb ells fent servir una identitat digital falsa o que es publiquin
fotos seves sense el seu consentiment.
Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en
aquesta edat convé el següent:
Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l’àmbit
familiar ja que sou un model per als vostres fills.
Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com
ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les
pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d’altres
aspectes.
Assessoreu-los sobre els videojocs amb què juguen, els
programes de televisió que veuen o les pàgines d'Internet que visiten, tot
evitant els continguts que puguin influir negativament en la formació de la
seva personalitat (violència o xenofòbia, per exemple).
Mireu la televisió amb ells i així poder compartir
valoracions i anàlisis sobre els programes, els missatges de la publicitat,
etc., per ajudar a despertar-los els valors educatius i la capacitat crítica.
Eviteu que els vostres fills tinguin aparells electrònics
(televisor, consola o ordinador) a la seva habitació; instal·leu-los en un lloc
comú de la casa, ja que d’aquesta manera veureu quin ús en fan.
Tingueu en compte si són prou madurs per entendre i calibrar
la majoria de riscos que pot comportar el mal ús del mòbil abans de
comprar-los-en un; tingueu present que es recomana que els fills no en tinguin
abans dels 13 anys.
Configureu els aparells tecnològics amb programes de control
parental o creant diferents comptes d’usuaris perquè els puguin fer servir amb
seguretat; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats
d’Internet, facin compres en línia o descarreguin aplicacions.
Parleu obertament amb els fills sobre com poden actuar
davant els continguts inapropiats que poden trobar a Internet, tot afavorint un
clima de confiança.
Planifiqueu i limiteu el temps d’ús dels aparells
tecnològics, evitant que sigui excessiu, fent-los valorar que les tecnologies
digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o
més interessants.
Dediqueu alguna estona a compartir amb els vostres fills
l'ús de les tecnologies i demaneu-los que us expliquin les aplicacions i usos
didàctics d'Internet per promoure que treguin el màxim profit de tot el que
saben.
Procureu tenir apagat el televisor i eviteu utilitzar el
mòbil a les hores dels àpats per fer d'aquest espai un moment de relació i
conversa i així reforçar els vincles afectius amb ells.
Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una
hora abans d’anar a dormir ja que la brillantor de les pantalles estimula
l’activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
Interesseu-vos sobre què consulten els vostres fills a la
xarxa, insistiu que segueixin normes bàsiques de seguretat com ara no compartir
dades personals i contrasenyes o contactar només amb gent que coneixen
personalment, entre d’altres.
Responsabilitzeu-los de no apuntar-se a cap xarxa social
sense el vostre consentiment i supervisió.
Els feu conscients que el fet de molestar o ser molestat
mitjançant la xarxa és una forma d'assetjament, tan o més greu que l'agressió
directa que s'anomena ciberassetjament o ciberbullying.
Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells
tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions, etc.).
© Generalitat de Catalunya