Cómo actuar ante una parada cardiorespiratoria |
Amb motiu del Dia Europeu de Conscienciació de l’Aturada Cardiorespiratoria, organitzada
per l’European Resuscitacion Coucil (ERC), que se celebra el dia 16 d’octubre de 2016 sota
el lema “Els nens salven vides”, novament es duran a terme diverses actuacions per tal de
conscienciar a la població sobre la necessitat d’actuar davant la mort sobtada.
Al llarg d’aquell dia, que enguany cau en diumenge i els dies immediats, organitzadors,
col·laboradors i instructors del CCR faran activitats
encaminades a difondre el Suport Vital (SV) per
donar a conèixer com s’ha d’actuar davant una
aturada cardíaca i conscienciar així a la població
general, amb actes, flash-mob, cursos, tallers i
xerrades, en la importància de fer-ho de manera
estandarditzada d’acord amb les recomanacions
internacionals (“Guies 2015”). Una de les accions
principals serà efectuar tallers adreçats als pares de
les escoles de Catalunya que segueixen el programa
de formació en SV.
L’aturada cardíaca esdevé sovint de forma sobtada i
en persones sense cap malaltia anterior. I la majoria
dels casos es donen a l’entorn familiar, laboral,
esport, etc. Si la víctima no és atesa amb rapidesa, la mort es produeix en pocs minuts. En
canvi si les persones que presencien l’aturada són capaces de realitzar una serie d’accions
englobades en l’anomenada “Cadena de supervivència”, les possibilitats de supervivència
de la víctima augmenten entre 2 i 3 vegades. Avui en dia però, aquestes maniobres només es
realitzen en una de cada cinc persones que pateixen una aturada fóra del hospital.
Per a què la supervivència a l’aturada cardíaca sobtada augmenti caldria formar en tècniques
de Ressuscitació Cardiopulmonar (RCP) a tota la població possible.
Es per això que una de les accions impulsades pel CCR des de fa vuit anys, que s’implanta
progressivament en el territori amb el reconeixement del Departament d’Ensenyament de la
Generalitat de Catalunya, és el programa que inclou la formació en Suport Vital dins del
curriculum escolar a través del qual mestres i professors, formats com instructors, imparteixen la formació en espiral al llarg del cicle formatiu en els centres educatius de la
xarxa pública i concertada.